Основни субективни оплаквания и промени при заболявания на млечната жлеза

Основни субективни оплаквания и промени при заболявания на млечната жлеза са болката, зачервяването на кожата, включително и ареолата, уплътняването на част или на цялата млечна жлеза /без оформяне на „бучка“/, опипване на „бучка“ в млечната жлеза, секрецията от мамилата, промените в кожата на млечната жлеза.

Доброкачествени тумори (бучки) на млечната жлеза

Те се разделят основно на фиброаденоми и кисти.
Фиброаденомите са твърди, единични тумори (бучки), нефиксирани към околните тъкани. Най-често се срещат при жени под 30 години. Образуват се от разрастване на съединителната тъкан и епитела на млечната жлеза и се смятат за отклонение от нормалното им развитие. Причините за появата им са неизвестни, предполага се свръхчувствителност към естрогените.

Кисти на млечната жлеза
Смятат се за отклонение от нормалното развитие на млечната жлеза. Представляват разширени млечни канали, пълни с течност. Появяват се при една на всеки 14 жени, най-често след 35 годишна възраст, рядко преди 25 години. Влияят се от менструалния цикъл и естрогените и изчезват след менопаузата.

Какви са симптомите?
Фиброаденомите не предизвикват оплаквания. Обикновено случайно се откриват при преглед. Те се опипват като подвижни, единични бучки.

Кистите са свързани с неприятни, често болезнени усещания по време на менструалния цикъл. Характерна е гладката им повърхност при пипане. Те не са толкова подвижни като фиброаденомите.

Как се поставя диагнозата?

Провежда се внимателно интервю и преглед от специалист.
Разпитва се за възрастта, броя на децата, възрастта при първото раждане, дали има болка, промяна в размерите, отношение към менструалния цикъл.
Използват се мамография и ехография. При съмнение за злокачествен процес се предлага биопсия или операция за отстраняване на бучката и нейното изследване.

Какво е лечението?
Лечението на фиброаденома е същото, каквото е лечението при тумор в гърдата. При повечето пациенти се налага оперативно премахване на бучката с локална упойка. Неоперативно наблюдение се препоръчва при жени под 20-годишна възраст.
Ако се остави без операция, фиброаденомът нараства на големина с 1-3 см за около 5 години, като след това размерите му остават постоянни или дори намаляват.
Повторно развитие на фиброаденом след премахването му е необичайно.

Лечението на кистите е аспирация на съдържимото им. Оперативно премахване на кистите се препоръчва, ако съдържимото им е кървенисто или ако се развият повторно след аспирация.

От каква възраст трябва да започнем да посещаваме лекар?

Колкото по-рано, толкова по-добре. Желателно е първото посещение при лекар да стане около петнайстата година. По това време гърдите са още в стадий на развитие. Но и на този етап е възможно да се установят, малформации на млечните жлези, което само по себе си не е опасно, но в някои случаи може да доведе до развитие на доброкачествени тумори – фиброаденоми.

Какво означава „под наблюдение на специалист”?

Проблемът се състои в това, че много заболявания на млечните жлези имат „вълнообразен” характер – могат ту да затихват, ту да преминават в по-сериозна форма. Това е свързано с колебания в хормоналния фон, предизвикани както от бременността, раждането или менопаузата, така и от обичайните стрес, депресии, вълнения и др. Например, при 50-60% от жените се наблюдава дифузна фибро-кистозна мастопатия –  уплътнения без ясни очертания. Те съвсем не са опасни. Но понякога дифузната форма преминава във възлова – в млечната жлеза се образуват огнища, край които се уплътняват тъканите, образуват се кисти, напълнени с течност, които с годините могат да се увеличат. За да не се пропусне моментът, когато подобни изменения стават необратими, трябва редовно да бъдете следени от специалист.

Какви изследвания са необходими?

Естествено, главната диагностична процедура – това е мамографията. Но понеже в този случай се използват рентгенови лъчи, специалистите не препоръчват да се извършва без особени показания преди 30-35 години. Младите жени се подлагат на ултразвуково изследване (Ехография), което много добре показва доброкачествените изменения. Затова по правило трябва да се проверявате два пъти годишно, ако лекарят не настоява за по-чести процедури.
Но е добре всяка жена да преглежда сама гърдите си веднъж на 1-2 месеца . Това трябва да се прави между 6 и 12 ден от менструалния цикъл. Застанете пред огледалото. Вдигнете ръце нагоре, погледнете дали няма изменения на кожата на гърдите – зачервявания, отоци, хлътвания на зърната. Проверете дали не са увеличени лимфните възли под мишниците. След това започнете да опипвате гърдите спираловидно. Така могат да се открият уплътнения. Обърнете внимание дали няма секреция от зърната. Особено внимание обърнете дали отделените секрети не са абсолютно прозрачни, като сълза, или обратно, кръвенисти или с тъмен цвят.

извод:
Много жени си мислят, че болестите могат да се случат на всеки друг, освен на тях. И е много обидно, че днес смъртността при рака на млечната жлеза стои на едно от първите места сред онкологичните заболявания. А навреме откритият рак на гърдата може да бъде излекуван в 80-90% от случаите!